I forrige uge var jeg på internettet, fordi jeg ville bestille en masse varer fra udlandet. Her, hvor jeg bor, er handel via internettet slet ikke så almindeligt, som det er i Danmark. Der er mange varer, som jeg kan se, at jeg kan købe via nettet, og som dermed faktisk er billigere, end de er her, hvis de findes her, ude i Europa. Jeg har tidligere købt varer via nettet fra udlandet – og det har ikke voldt problemer. Tværtimod. Jeg har fået varer, der er i fin stand. De fungerer. Og pakningen, de kommer i, er som regel meget sikker. Kun en enkelt gang har jeg modtaget en vare, som ikke var den, jeg bestilte. Jeg kontaktede derfor webshoppen og forklarede, at der må være sket en fejl. Og lige med det samme fik jeg at vide, at de ville naturligvis sende mig den korrekte vare. Jeg skulle bare give courierposten den forkerte vare tilbage, når den korrekte vare ankom. Nemt – og fin service.
Forurenende emballage
Men en af de ting, som virkeligt har gjort indtryk på mig, når jeg har fået varer fra udlandet, er, at emballagen altid er miljøvenlig. Der bliver gjort meget ud af, at emballagen er pæn. Men der bliver gjort endnu mere ud af at bruge miljøvenlig emballage. Og det er jeg glad for at se. Jeg ville ønske, at det var den samme holdning, man har her i landet til emballage generelt.
Men … – Det skal vi ikke komme ind på nu!
Bortset fra, at jeg kan høre, at flere og flere her i landet faktisk er begyndt at tale om det her med at bruge miljøvenlig emballage. Her er mange, der er begyndt at afvise at få muligheden for at kunne købe plasticposer i supermarkederne. De forlanger at få papirsposer. Så det går i den rigtige retning. Det går bare for langsomt.
Miljøvenlige poser og emballage
De varer, som jeg sidst modtog, ankom i en fin papkasse, hvori der lå en 5 – 6 poser af genbrugsplast. Du ved sådan noget bioplast, der er nemt at nedbryde. Der var ikke sket noget som helst med varerne undervejs. Så hvorfor i alverden kan webshops her i landet ikke finde ud af, at det vil gavne dem også at bruge miljøvenlig emballage? Jeg fatter det simpelthen ikke. De ved jo, at alle er klar over, at vi skal passe på klimaet. De ved også godt, at der findes massevis af muligheder for at få miljøvenlig emballage – ofte til meget konkurrencedygtige priser. Måske lidt dyrere – på kort sigt. Men på den lange bane er det billigere for dem at bruge lidt flere penge på emballage. De ved jo godt, at deres kunder lægger mærke til indpakningen. Så hvorfor gør de ikke mere ud af at imødekomme vores ønsker om mindre ressourcespild og mere påpasselighed overfor klimaet?
Måske lyder det selvmodsigende, det, jeg siger, når man tænker på transportindustrien. Ved du, hvad? Det argument holder ikke. Vi importerer jo de fleste varer, vi køber fra andre verdensdele. Så tænk i den lille ’jeg-skala’: Det er, hvad du vil have, der spiller en afgørende rolle.