Nu har du købt en ny bil. Det er den første bil, du ejer. Du er glad og tilfreds. Det er en brugt bil, du har købt. Den har kun kørt 45.000 km. Det var sådan en demonstrationsbil, som forhandleren skulle af med. Du prøvekørte den og fandt dig virkeligt godt til rette i bilen. Følte dig tryg. Så du købte den på stedet. Sælgeren udfærdigede papirerne, og du fik en ekstra gave med, som en lille tilkendegivelse, for at du har gjort et godt køb. Fint.
I Danmark ruster bilerne
Du er glad for bilen – og alt fungerer fint. Men ved du egentlig, hvad det vil sige at eje en bil? En bil er ikke en køkkenmaskine. Den skal passes – ikke kun med rengøring og fodring af brændstof eller strøm. Der skal noget mere til: Den skal til service jævnligt. Den skal synes. Og du skal naturligvis vide, hvordan du tjekker, om alt er ok. Der kan være tale, om der skal olie til motoren – eller kølervæske til batteriet. Du skal vide, hvordan du tjekker, at det er ok med den slags. Og ja, du skal også sørge for at få din bil undervognsbehandlet – jævnligt. De fleste biler får en undervognsbehandling hvert tredje eller fjerde år. Du ved det, måske allerede. Måske ved du det ikke. Men det er altså nogle af de ’pligter’, der kommer med at eje en bil.
Få undervognsbehandlet i tide
Du kan måske godt følge logikken i, at bilen skal have et eftersyn jævnligt, og at du skal udvikle nogle få færdigheder, så du kan tjekke, om alt er ok. Men det der med undervognsbehandlingen? Er det virkeligt nødvendigt? Det handler om rustbeskyttelse af bilen. Du tænker muligvis ikke over det til hverdag. Vi er jo vant til fugt og regn her i landet. Men det er faktisk, sådan at mange biler slet ikke er gearet til det danske, fugtige vejr. Og det kan betyde, at de ruster – især i undervognen. Det kan være farligt.
Lad eksperterne gøre det
Rustbeskyttelse af biler går i korthed ud på, at du sender din bil til et særligt servicecenter, som sørger for, at der bliver sprøjtet et middel, der beskytter imod rust på bilens undervogn. Det er nemlig særligt den del af bilen, der er udsat for at blive angrebet af rust. Når du kører i fx regnvejr, så sørger du naturligvis for, at vinduesviskerne fjerner dråberne fra forruden, så du kan se. Men tænker du på, at bilens dæk hele tiden stænker fugt op på undervognen.
Den fugt kan sætte sig på bilen, og den kan danne grobund for, at der kommer rust på den. Det er især et problem om vinteren, når du fx kører på saltede veje: Salt – eller sand – suger jo fugt til sig. Det kan sætte sig på bilen. Og det skal du altså helst undgå. Ellers kommer der rust. Så hvis du sørger for at få rustbeskyttet din bil, så sørger du også for at din bil får et længere liv. Og du vil jo elske din nye bil i mange år fremover. Den vil sørge for, at du kommer sikkert fra A til B.