Har du lagt mærke til, at der dukker flere og flere meget specialiserede webshops op? Den ene dag ser jeg en ny shop, der kun sælger hårfjernere. Den næste er det en ny shop, der kun sælger slynger til at bære babyer i. Den tredje er en webshop, der kun sælger plakater. Det er da lidt pudsigt. Kan det virkeligt betale sig at åbne en webshop, der er så specialiseret? Jeg tænker, at mange af de webshops lukker igen efter ganske kort tid? Er det virkeligt muligt at kunne leve af kun at sælge babyseler? Hvorfor sker det? Har det noget at gøre med, at dem, der ejer webshoppen, selv fremstiller produkterne? Har det noget at gøre med, at hvis de kun sælger et bestemt produkt, så kan de spare nogle udgifter på emballage og porto? Det sidste tror jeg ikke helt på.
Specifikke behov for emballage
Tag nu fx den der shop, der kun sælger plakater. Den har brug for paprør og plakatrør, som de kan forsendes i. Og der er mange måde at sende plakater på: De kan sendes i runde paprør. Sådan gjorde man da i gamle dage. Men i dag, hvor alt er automatiseret og hvor robotter udfører store dele af arbejdet, så er de runde paprør ikke længere så populære. Og det er fordi, det koster ekstra porto at forsende en plakat i et rundt paprør. De skal nemlig scannes manuelt. Og det koster penge.
Det ved webshoppen, der sælger plakater sikkert godt. Og derfor bruger ejeren sikkert firkantede eller trekantede paprør til forsendelse af produkterne. Firkantede og trekantede paprør er nemlig meget nemmere at scanne, fordi de ligger stabilt på løbebåndet. De ruller ikke rundt, sådan som et rundt paprør gør.
Nyttige og praktiske
Nå, ja, det var bare en observation. Paprør er nyttige – også de runde. De kan fx bruges til opbevaring af aflange genstande, som man gerne vil beskytte imod snavs eller støv. Og de fylder ikke så meget på en hylde. Så længe man bare sørger for at holde orden på dem. Og her kan det faktisk være en fordel for en webshop at købe firkantede eller trekantede paprør. De firkantede eller trekantede paprør gør det muligt at udnytte hyldepladsen optimalt.
Men altså, hvorfor opstår de der meget specialiserede webshops?
Specialiseret emballage
Altså, jeg kan forstå det, hvis du specialiserer dig i fx tøj til kvinder imellem 16 og 26 år. Eller emballage. Der er flere produkter at sælge. Og det betyder jo ikke, at du lige pludseligt begynder at finde på at sælge hårshampoo. Det betyder måske bare, at du ved, hvor du kan finde de rigtige produkter til dine kunder – til den bedste pris.
Jeg tror ikke, at en webshop, der er så specialiseret, kan overleve på længere sigt. Det vil måske være en undtagelse, hvis produktet er så unikt, at der kun er en måde at skaffe sig det på. Ved at handle i den shop. Men altså, du kan finde babyslynger i mange forskellige butikker, der sælger produkter til nye mødre og babyer. Kunne en webshop, kun sælger paprør overleve?