I de sidste par måneder, hvor jeg endnu en gang har været sendt hjem fra arbejdet og derfor har skullet arbejde derfra, har jeg brugt en masse tid på at videreuddanne mig. Jeg har nemlig fundet ud af, at jeg faktisk kan være meget effektiv, når jeg ikke er på kontoret. Det betyder, at jeg har en stor stjerne hos min arbejdsgiver. Han har derfor også indvilget i at medfinansiere den uddannelse, som jeg er ved at tage. Det hele startede med, at jeg så, at man kunne få sådan et Lean kursus online. Det var lidt af et tilfælde. Jeg kiggede på det og begyndte at læse om Lean på alle de sites, jeg kunne finde. Og jeg fik det indtryk, at Lean princippet ville passe godt til virksomheden, jeg arbejder for. Så jeg tog initiativ til at foreslå, at vi omstiller i virksomheden med Lean.
Kurser er vejen frem
Jeg brugte timer på at lave en præsentation, som jeg sendte til min chef. Han vendte tilbage til mig med et meget positivt svar. Det gik i korthed ud på, at han var glad for at se mit initiativ og min interesse. Især i disse corona-tider. Der er brug for, at virksomheden lærer at omstille sig, og derfor ville han gerne være med til at finansiere, at jeg får nogle af de Lean kurser, som jeg nævnte i min præsentation til ham. Og det er så fedt. Jeg tror virkeligt, at jeg vil være i stand til at gøre meget for virksomheden – også selvom det sikkert kun kan ske via internettet og kommunikationen til de andre medarbejdere. Men det er bare spændende. Og ja, jeg er bestemt ikke i tvivl. Vi skal lære at omstille os. Vi skal lære at blive bedre, og vi skal lære at gøre det hjemmefra. Det kræver åbenhed og nytænkning. Og det kan vi lære. Alle sammen.
Konsulent med speciale i Lean
Jeg må ærlig talt indrømme, at jeg er udsat for nogle store udfordringer i mit arbejde. Det er nogle spændende udfordringer. Men det er også nogle udfordringer, som jeg aldrig forestillede mig, at jeg ville blive udsat for. Som Lean konsulent, er jeg vant til at skulle besøge virksomheder, der beder om vores hjælp. Og jeg elsker at besøge virksomhederne. Det er det bedste. Jeg får jo lige med det samme indtryk af, hvordan arbejdsforholdene er. Og jeg får ofte de bedste ideer til, hvordan jeg skal gribe opgaven an med at få virksomheden ind i den lange omstillingsproces, det er, når jeg er hos virksomheden. Men da mange af de virksomheder, jeg plejer at besøge, er lukket midlertidigt for fysiske besøg, så står jeg med en udfordring.
Masser at lave
Det er ikke sådan, at jeg ikke får nye opgaver. Tværtimod. Der er masser af arbejde. Udfordringen ligger bare i at få et indtryk af arbejdsgangene hos virksomheden digitalt. Der er forskel på at få en beskrivelse og så at se dem – sådan live. Det kan være umådeligt svært at beskrive en arbejdsgang. Især hvis man har arbejdet med den længe. Så er der mange, små nuancer, man ikke længere tænker over, eller oplever. Og her er det, at min udfordring ligger. Jeg er simpelthen nødt til at ualmindeligt detaljerede spørgeskemaer og hele tiden bede om uddybninger for at kunne danne mig et nøjagtigt billede. Det er en udfordring, som jeg kan tackle. Men jeg er lidt i tvivl om, at alle kunderne vi har i firmaet, forstår, hvorfor vi insisterer på at få så mange og nøjagtige oplysninger. Jeg bruger meget tid på at forklare det for alle kunderne, jeg arbejder med. Alligevel, så kan jeg godt mærke, at jeg kan være en kilde til irritation hos kunderne. Men det er bare nødvendigt lige nu.